Sposoby na oszczędzanie czasu na home office

Znaczna część osób spędza poranek na przygotowywaniu się do pracy, a następnie poświęca czas na dojazd do biura. W trakcie dnia produktywność jest wystawiana na próbę, m.in. przez prywatne rozmowy współpracowników czy udział w długich i nieefektywnych spotkaniach. Wydawać by się mogło, że home office jest doskonałym sposobem na to, aby odzyskać trochę wolnego czasu i przejąć kontrolę nad harmonogramem. Dlaczego zatem w praktyce często sytuacja wygląda wręcz odwrotnie?

Dla wielu osób praca w trybie home office jest zupełnie nowym doświadczeniem. Wyobrażamy sobie, że zaoszczędzony czas na dojazdach i wybieraniu ubrań do pracy poświęcimy na nadrabianie zaległości i spokojne picie kawy w domowym zaciszu. Niestety praca zdalna wybija każdego nas z codziennego rytmu i przez to ambitne cele są trudne do zrealizowania. Zamiast kończyć pracę o godzinie 17:00 i wyjść z biura, nagle okazuje się, że wyłączasz komputer o 21:00, a w głowie analizujesz ilu ważnych zadań nie udało się zrealizować.

Przyjęło się, że skuteczna praca w trybie home office jest możliwa tylko dla osób, które są doskonale zorganizowane. Nie jest to do końca prawdziwe stwierdzenie. Owszem, samodyscyplina jest niezmiernie ważna, ale czasem wystarczy wprowadzić parę zmian, aby praca z domu stała się efektywna i pozwoliła zaoszczędzić czas.

Nie myl obecności z produktywnością

Sama obecność na mieszkaniu i włączony komputer nie powodują jeszcze, że jesteśmy produktywni. Home office kusi możliwością samodzielnego ustalania swojego harmonogramu uwzględniającego przerwy na nadrobienie zaległości w domowych obowiązkach. Oddzielenie życia zawodowego od prywatnego to najtrudniejsze zadanie, jakie czeka pracownika po przejściu na zdalny tryb pracy. Zorganizuj swoje miejsce pracy, ustal godziny, w których pracujesz i trzymaj się ich. Jeżeli jednak nie potrafisz się skoncentrować na zadaniu lub zauważasz, że pracujesz dłużej niż miałoby to miejsce w biurze mamy dla Ciebie 5 rad, które pomogą Ci kontrolować rozpraszacze i zwiększyć produktywność:

NIE REZYGNUJ Z PORANNYCH RYTUAŁÓW

Zachowanie dotychczasowej rutyny jest niezwykle istotne dla utrzymania produktywności w trybie home office. Wstań rano o tej samej porze, o której budziłeś się, gdy musiałeś dojechać do biura. Weź prysznic, zjedz śniadanie, pościel łóżko i ubierz się. Nie musisz zakładać pełnego garnituru, ani butów na obcasie. Strój powinien być wygodny, ale porządny. Innymi słowy ubiór powinien dodawać Ci pewności siebie i motywować do działania.

Dzięki dotychczasowym rytuałom wzrośnie Twój poziom zaangażowania, a tym samym produktywność. Jeżeli zamiast tego pozostaniesz w piżamie i usiądziesz na wygodnej kanapie z laptopem na kolanach, jednocześnie jedząc śniadanie, to może okazać się, że zbliża się południe, a z Twojej ambitnej listy zadań jeszcze żaden punkt nie został zrealizowany.

WYELIMINUJ ROZPRASZACZE

Podczas pracy z domu wiele czynników może wpływać negatywnie na zdolność do koncentracji. Dobrze jest zorganizować otoczenie w taki sposób, aby wspierało i motywowało, a nie odwracało uwagi od obowiązków zawodowych. Jeżeli Twoim głównym rozpraszaczem są inni domownicy, to postaraj się wspólnie z nimi wypracować konkretne zasady. Przede wszystkim ustalcie godziny, w których nie przeszkadzacie sobie nawzajem. Jeżeli masz dzieci, zorganizuj im czas. Istotne jest aby czuły, że w tym czasie też mają zadania do wykonania. To może być ukończenie kolorowanki, albo przeczytanie fragmentu książki. Dobrze jest również ustalić wspólne przerwy i się ich trzymać. Dzięki czemu gdy jedna osoba zrobi sobie przerwę, nie będzie jednocześnie zakłócała spokoju drugiej.

istnieje jeszcze jeden rodzaj rozpraszaczy – strony internetowe, na które wchodzisz w celach niezwiązanych z pracą zawodową. Wyeliminuj je. Nie daj sobie wmówić, że wchodzisz tam w konkretnym celu i zaraz zamkniesz aplikację, czy okienko w przeglądarce. Zapewne znasz to uczucie, gdy nagle okazuje się, że krótka wiadomość do znajomego przeradza się w trwającą pół godziny konwersację, albo, że po odnalezieniu interesującej Cię informacji nadal przeglądasz zdjęcia sąsiadów z weekendowego wypadu na narty. Na czas pracy zablokuj dostęp do mediów społecznościowych i wyłącz wszelkie powiadomienia w telefonie. Istnieją aplikacje, które mogą Ci w tym pomóc, na przykład SelfControl, czy Freedom. Będą ograniczać czas, jaki możesz spędzić na poszczególnych stronach, żebyś mógł skupić się na pracy i być produktywnym.

WALCZ Z PERFEKCJONIZMEM

Nie tylko rozpraszacze przeszkadzają w byciu produktywnym. W trakcie pracy w trybie home office poważnym problemem może być perfekcjonizm. Spędzając czas w domu niezwykle trudno jest zignorować kurz na półkach, niewyprasowane ubrania, czy pełny kosz na śmieci. W rezultacie po włączeniu komputera i odpisaniu na najpilniejsze wiadomości robimy sobie przerwę na włączenie pralki, czy szybkie odkurzenie salonu.

Takie zachowanie to jeden z najczęściej popełnianych błędów wśród osób pracujących zdalnie. Zatarcie się granicy pomiędzy sferą zawodową a prywatną powoduje, że tracimy mnóstwo cennego czasu. Aby temu zapobiec wypisz wszystkie codzienne obowiązki domowe i znajdź dla nich odpowiednią porę przed lub po pracy. Pozostałe prace domowe zaplanuj na wolny dzień, na przykład sobotę i trzymaj się ustalonych zasad.

RÓB PRZERWY – METODA POMODORO

Jeżeli pracujesz co najmniej osiem godzin, ale nadal czujesz, że twoja wydajność jest na niskim poziomie najprawdopodobniej jesteś po prostu zmęczony. W takich sytuacjach pojawia się rozdrażnienie, które nie wpływa dobrze na koncentrację. Jeżeli odczuwasz trudności w skupieniu się na zadaniu, wypróbuj metodę Pomodoro.

Zgodnie z tą metodą przez 25 minut należy pracować w pełnym skupieniu nad jednym, wyznaczonym zadaniem. W tym czasie nie powinno się przerywać pracy. Nie warto również realizować dwóch zadań jednocześnie. Już od dawna wiemy, że wielozadaniowość nie sprzyja ani koncentracji, ani produktywności. Po 25 minutach pracy następuje 5 minutowa przerwa. Gdy miną 4 pełne cykle przychodzi czas na dłuższą przerwę, która może trwać od 15 do 30 minut.

Jeżeli w trakcie pracy przypomnisz sobie o czymś istotnym, co wymaga Twojej uwagi, zapisz to na kartce. Dzięki temu w trakcie następnej rundy Pomodoro będziesz się mógł tym zająć, a do tego momentu możesz skupić się nad aktualnym zadaniem.

PORY NA JEDZENIE

Zbilansowana dieta nie tylko pozwala nam egzystować, ale również wpływa na efektywność pracy. Dostarcza odpowiedniej energii do działania i umożliwia skupienie. Posiłki nie powinny być jednak monotonne. Mają sprawiać przyjemność, ponieważ w ten sposób wpływają na nasz komfort i motywują do dalszej pracy. Pracując w trybie home office warto zadbać o to, aby jedzenie przygotowywać sobie dzień wcześniej i nie przyrządzać posiłków w godzinach pracy. Nie zawsze jest to jednak możliwe, dlatego mamy dla Ciebie dwa alternatywne rozwiązania.

ZAKUPY SPOŻYWCZE PRZEZ INTERNET

Istnieje wiele usług takich, jak Glovo, czy Frisco, które dostarczą Ci świeże produkty ze sklepu do przyrządzenia posiłków na następny dzień. Dzięki temu po pracy nie będziesz musiał tracić czasu na dojazd i szukanie towarów na półkach w markecie. Jeżeli więc to właśnie brak produktów stanowi przeszkodę przy przygotowywaniem posiłków z wyprzedzeniem, zakupy online z pewnością ten czynnik wyeliminują.

SKORZYSTAJ Z CATERINGU DIETETYCZNEGO

Dzięki skorzystaniu z diety pudełkowej każdego dnia otrzymujesz gotowy zestaw zbilansowanych posiłków. Tym samym nie tylko oszczędzasz czas na planowaniu posiłków i zakupach, ale również na ich przyrządzaniu. Firmy takie jak Black Monkey Cooks oferują różne diety, dzięki czemu wszystkie dostarczane dania są nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne, bo są dopasowane do Twoich indywidualnych preferencji. Większość firm posiada również możliwość zamówienia zestawu posiłków na jeden próbny dzień w promocyjnej cenie. Warto z niego skorzystać i przekonać się ile czasu można zaoszczędzić.

Nie ulega wątpliwości, że praca w trybie home office pozwala zaoszczędzić dużo wolnego czasu. Wyeliminowanie dojazdów do pracy, kontrola czynników rozpraszających i możliwość ustalenia własnego harmonogramu to tylko przykładowe zalety pracy zdalnej. Przy odrobinie organizacji ilość zyskanego czasu dla siebie i najbliższych może być zaskakująco wysoka. Mamy nadzieję, że te porady przyczynią się do wzrostu Twojej produktywności i pomogą zachować równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here