Zupa na odchudzanie

Nie tylko znawcy kuchni i miłośnicy dobrego jedzenia wiedzą, że zupy są polską specjalnością. Różnorodność tej potrawy w jadłospisach Polaków zaciekawia i sprawia, że licznie przybywający do naszego kraju goście zagraniczni sprawdzają w restauracjach smak naszego rosołu, żurku, flaków, pomidorowej czy ogórkowej. Najczęściej, podobnie jak my, zakochują się na zabój w tej potrawie i od tej pory już zawsze będą je przygotowywać w swoich domach.
Jedzenie zup jest czynnością zalecaną przez lekarzy i dietetyków. Zupa przygotowana z dobrych, wartościowych pod względem składników pokarmowych produktów, to sposób nie tylko na zaspokojenie głodu, ale na utrzymanie dobrej kondycji układu pokarmowego i wydalniczego, a więc sposób na zdrowie całego organizmu.
Wśród diet odchudzających jest wiele, w których zupy odgrywają bardzo ważną rolę. Zupa na odchudzanie jest tania, prosta w przygotowaniu, smaczna, więc osoby chcące pozbyć się nadmiaru kilogramów chętnie po taki sposób sięgają.
Z reguły są to dania przygotowane na bazie dużej ilości warzyw zawierających błonniki i bogatych w minerały. Czasem do zup dietetycznych dodaje się chude mięso lub ryby. Dietetycy stanowczo odradzają spożywanie zup gotowanych na kościach, tłustym mięsie, zagęszczanych zasmażkami z mąki i śmietaną. Dobrej jakości, wartościowa dietetyczna zupa powinna być bez tłuszczu, gotowana krótko, bez dodatków typu mąka, makaron czy śmietana. Można dodawać ryż, najlepiej dziki oraz różne kasze. Jeśli makaron, to tylko z mąki z pełnego przemiału.

Spośród licznych zup najbardziej ulubionych przez osoby na diecie, na miejsce pierwsze wysuwa się danie przygotowane z białej kapusty. Kapusta głowiasta jest najbardziej powszechnym i najtańszym warzywem dostępnym w Polsce. Dzięki nowoczesnym metodom przechowywania można przez cały rok kupić w sklepach świeże kapuściane głowy. Najsmaczniejsza i najbardziej wartościowa jest kapusta młoda, ale nie taka wyhodowana w szklarniach, a zebrana w ogrodzie w lipcu czy sierpniu.
Kapusta ma w swoim składzie wiele witamin z grupy B, witaminę C, a także A, D, E, K, czyli grupę czterech witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Szczególnie duża jest zawartość witaminy K – rzadko spotykanej w produktach pokarmowych. Zjadając tylko 100 gramów białej kapusty dostarczymy około 80% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę w naszym organizmie.
Poza witaminami w skład kapusty wchodzi moc minerałów: potas, fosfor, wapń, magnez.
Kapusta ma bardzo niski indeks glikemiczny, jest więc polecana dla chorych z cukrzycą lub dla osób zagrożonych tą chorobą. Jest również niezwykle bogata w błonnik – składnik pokarmowy niezbędny do prawidłowej pracy układu wydalniczego.
Dieta, której podstawą jest zupa na odchudzanie przygotowana z kapusty białej, jest jedną z najbardziej skutecznych i efektywnych metod zrzucania nadmiaru kilogramów. Polecana jest wszystkim zdrowym osobom, niezależnie od wieku. Dzieci, kobiety ciężarne, osoby po ciężkich operacjach czy w okresie rekonwalescencji po ciężkich chorobach nie powinny stosować tej dość restrykcyjnej diety.
Początkiem diety jest przygotowanie dużego garnka kapuśniaku. Białą kapustę, marchew, seler, pietruszkę należy pokroić, umieścić w garnku , zalać wodą i ugotować. Do wywaru dodać przyprawy i zioła – ulubione, według gustu. Nie wolno zupy solić ani przyprawiać jej gotowymi mieszankami zawierającymi sól i glutaminian sodu. Smak zupy znacznie poprawia papryka, jeśli ktoś ją lubi w formie gotowanej. Warto również wkroić cebulę oraz seler naciowy, a na koniec gotowania wrzucić pomidory z puszki lub koncentrat pomidorowy.
Zupa jest smaczna, sycąca, ma wiele wartościowych składników i rzeczywiście przyśpiesza odchudzanie. Duża zawartość błonnika chroni jelita i zapobiega częstym podczas diet zaparciom.
Podczas diety opartej na zupie kapuścianej przez pierwsze dwa, albo trzy dni należy jeść pięć posiłków, czyli pięć razy jeść zupę. Między posiłkami należy pić dużo wody, herbaty (ziołowej, zielonej, czarnej). Kawę ograniczyć do filiżanki – dwóch. Soki, napoje gazowane, alkohol należy wyeliminować całkowicie.
W czwartym dniu diety można zamiast zupy na obiad zjeść kawałek chudego mięsa ugotowanego na parze, a na podwieczorek jeden niewielki owoc.
Piąty i szósty dzień to czas na dodanie jogurtu naturalnego na drugie śniadanie. Po sześciu – siedmiu maksymalnie dniach dietę należy zakończyć. W rezultacie waga powinna wskazać 3 – 4 kilogramy mniej. Aby nie zniweczyć trudów i uzyskanego efektu, należy stopniowo wprowadzać inne produkty, w tym zawierające węglowodany. Jeśli powrócimy do dawnych nawyków żywieniowych, waga powróci po 3 – 4 dniach do poziomu sprzed diety.

Kapuśniak to nie jest jedyna zupa na odchudzanie. Każda inna zupa oparta na warzywach jest dobrym sposobem na ograniczenie ilości energii dostarczanej organizmowi w posiłkach. Wszystkie diety odchudzające opierają się na prostym bilansie energetycznym – jeśli zużyjemy więcej energii niż spożyliśmy, to schudniemy. W przypadku przewagi energii dostarczanej nad zużywaną efektem zawsze będzie przyrost wagi. Wystarczy, że od dziś do naszej ulubione zupy nie dodamy śmietany i nie zjemy kromki chleba, to zaoszczędzone 150 – 200 kcal spowoduje, że po miesiącu waga pokaże ponad pół kilograma mniej. W skali roku to będzie ponad sześć kilogramów! Sposób łatwy, a jakże skuteczny.

Podczas diety odchudzającej warto zaplanować jeden posiłek w formie zupy. Każda zupa powinna być z warzywami, najlepiej o wysokiej zawartości błonnika i niskim indeksie glikemicznym. Zupa dietetyczna nie może zawierać makaronu z białej mąki, oczyszczonego ryżu, kasz pszennych typu manna, kuskus, bulgur. Jeśli chcemy zagęścić, to ewentualnie kaszą pęczak, dzikim ryżem, makaronem z mąki razowej. Odchudzając się zrezygnujmy ze śmietany czy nawet jogurtu w zupie. Nie dodawajmy grzanek lub pieczywa w innej postaci. Zawsze warto używać aromatycznych przypraw oraz ziół, w tym świeżych posiekanych liści pietruszki, kopru, bazylii, oregano.
W przypadku diet odchudzających ubogich w białko zwierzęce, do zupy warto dodać surowe żółtko jaja kurzego lub całe ugotowane i pokrojone jajko, które dostarczy sporą porcję niezbędnych aminokwasów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here