Pomysły na dietetyczne śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia – mimo iż nie każdy dietetyk zgodziłby się z tym stwierdzeniem, osoby, które codziennie pomijają ten poranny posiłek, zazwyczaj narzekają na kłopoty z wagą. Nie powinno się o nim zapominać. Zjadając pierwszy posiłek do godziny od wstania z łóżka, można naładować się energią, której każdy potrzebuje przecież czy to do pracy, czy to do nauki. Porządne i dietetyczne śniadanie powinno być wypełnione różnorodnymi makro i mikroskładnikami. Oczywiście na świecie panują różne trendy żywieniowe i ostatnio najpopularniejsze było jedzenie porannych posiłków białkowo-tłuszczowych, jednakże nie każdy musi się ich trzymać i nie u każdego dobrze się one sprawdzą. Podobnie zresztą jak takie płatki owsiane na odchudzanie nie będą jedynym dobrym wyborem na poranny pierwszy posiłek w ciągu dnia. Cała dieta powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb danego człowieka. Jeżeli kompletnie nie przepada on za owsiankami, zmuszając się do ich jedzenia, postępuje wbrew sobie i nie jest w stanie długo wytrzymać na swojej nowej diecie. Najważniejsze jest więc to, aby uzyskiwać pełną satysfakcję z jedzonej żywności i jednocześnie dbać o to, by móc na niej chudnąć. Bez trudu każdy jest w stanie skomponować dla siebie właśnie takie śniadania. Mogą być one typowo węglowodanowe albo składać się z samych białek i tłuszczy.

Omówmy sobie jednak najpierw kilka podstawowych zasad związanych z jedzeniem śniadań. Jeszcze do niedawna uważano bowiem, że z tego pierwszego posiłku nikt nie powinien rezygnować. Niektórzy wręcz zmuszali się do przygotowywania kanapek o piątej czy czwartej nad ranem, wierząc głęboko w to, że jeśli niczego nie zjedzą przed wyjściem do pracy, nie uda im się schudnąć. Dietetycy mówili bowiem o tym, że aby podkręcić tempo metabolizmu, należy spożywać posiłki w równych odstępach czasu. Pierwszy z nich miał zagościć na talerzu najpóźniej do godziny mijającej od momentu wstania z łóżka czy samego przebudzenia. Dziś wiadome jest jednak, że jest to kompletna bzdura. Niektórzy kompletnie nie jedzą śniadań, a ich sylwetki wcale nie prezentują się gorzej od tych osób, które nigdy nie pomijają tych pierwszych posiłków. Każdy zna natomiast na pewno takiego człowieka, który swój dzień rozpoczyna od kubka kawy i papierosa. Później do późnych godzin popołudniowych zupełnie nic nie je, aby dopiero w okolicach piątej po południu spożyć swój pierwszy posiłek. Czy sylwetka takiej osoby cierpi na jej nawykach żywieniowych? Nie, o ile nie zostaje przekroczony dzienny bilans kaloryczny. Proces odchudzania zależy tylko i wyłącznie od samych kalorii. Nie ma znaczenia to, kiedy się je spożyje.

Mimo wszystko większość osób lepiej czuje się w momencie, gdy zje chociażby coś małego tuż po wstaniu z łóżka. Bez wątpienia jest to najrozsądniejszy przepis na odchudzanie. Lepiej więc nie rezygnować ze śniadania, a nauczyć się je tak komponować, aby wręcz nie móc się go doczekać. Najlepiej sprawdzić na sobie, co działa na organizm najlepiej. Mimo iż węglowodanowe śniadania, tak popularne już od wielu lat, u niektórych działają znakomicie, niektórzy tuż po ich zjedzeniu czują się senni i znużeni, narzekają na brak siły i mają ochotę ponownie powrócić do swojego ciepłego łóżka. Jeżeli człowiek odczuwa takie skutki uboczne tuż po zjedzeniu porannej owsianki lub zwykłych kanapek, powinien spróbować zastąpić takie posiłki daniami białkowo-tłuszczowymi. Co to może być? Chociażby taka klasyczna jajecznica. Najlepiej nie smażyć jej na żadnym tłuszczu, a po prostu wcześniej przysmażyć na patelni kilka plasterków boczku lub szynki. Wytopiony z nich tłuszcz pozwoli na idealne przyrządzenie jajek. Kobieta o wadze sześćdziesięciu kilogramów może sobie pozwolić na trzy takie jajka, a rosły mężczyzna nawet na cztery. Aby cały posiłek był jeszcze bardziej wartościowy, warto oczywiście uzupełnić go różnorodnymi warzywami. Już do samej jajecznicy można dorzucić odrobinę szczypiorku lub wkroić do niej połówkę cebuli albo całego pomidora, a obok niej na talerzu ułożyć marchewki bądź ogórki kiszone. Posiłek składający się niemalże z samego białka i tłuszczu syci na bardzo długo. To idealny wybór dla osób, które wciąż nie radzą sobie ze swoim zwiększonym apetytem.

Nie każdy jednak będzie czuć się dobrze po spożyciu śniadania składającego się z samego białka i tłuszczu. Jeśli ktoś stwierdzi, że ta opcja po prostu nie jest dla niego, zawsze może powrócić do starej metody żywienia i wybrać posiłek węglowodanowy. W nim powinny się pojawić przede wszystkim płatki owsiane na odchudzanie. Są one o tyle korzystnym składnikiem, że można z nich przygotować śniadanie jeszcze dnia poprzedniego, aby zabrać je ze sobą do pracy lub spożyć w ciągu paru minut i nie zajmować się z samego rana żadnym gotowaniem. Jak stworzyć zatem taki posiłek? Około pięćdziesiąt gramów płatków owsianych należy zalać wieczorem wrzątkiem. Można dodać do nich kilka pastylek słodzika, aby je dosłodzić, oraz odrobinę otrębów pszennych, by zwiększyć zawartość błonnika pokarmowego. Rankiem pozostaje już tylko uzupełnić owsiankę ulubionymi dodatkami. Mogą to być świeże lub mrożone owoce, pestki dyni, nasiona słonecznika, jagody goi bądź orzechy włoskie. Aby w posiłku zagościła chociażby minimalna porcja białka, warto polać go jeszcze jogurtem greckim lub jogurtem naturalnym. Taki posiłek idealnie nadaje się do zabrania go do pracy – wystarczy przesypać owsiankę do zamykanego pojemnika i uraczyć się nią w dogodnym momencie.

Oczywiście nie tylko płatki owsiane na odchudzanie pozwalają na skomponowanie węglowodanowego śniadania. Podstawowym przykładem takiego posiłku są przecież… zwykłe kanapki! Nikt nie mówi, że na diecie odchudzającej nie wolno ich jeść. Ważne jest tylko to, aby to białe nadmuchane i bezwartościowe pieczywo zastąpić razowym chlebkiem lub żytnimi i wypełnionymi ziarnami bułkami. Można przykryć je później serem i chudą wędliną, a następnie uzupełnić kolorowymi warzywami. Takie śniadanie spodoba się miłośnikom tradycyjnej polskiej kuchni!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here