Wsparcie dla ludzi otyłych

Czereśnie – to jadalne owoce wiśni ptasiej, zwanej także czereśnią oraz – rzadziej – trześnią. Są to kuliste owoce typu pestkowca, o barwie sięgającej od koloru żółtego aż po ciemnoczerwony, niemal czarny. Są bardzo popularne w Polsce, a sezon ich zbioru trwa od początku czerwca do końca lipca. Tyle tytułem wstępu, ale pojawia się za to inne zagadnienie – mianowicie czereśnie a odchudzanie. Bo przecież te owoce z reguły są bardzo słodkie, nieprawdaż?

Tak, zgadza się. Jednak przy tym wcale nie tuczą. Dlatego też dieta czereśniowa na pewno będzie mogła przyczynić się do poprawy stanu naszego zdrowia. W stu gramach czereśni kryje się bowiem nieco ponad sześćdziesiąt kilokalorii. Same owoce zaś w osiemdziesięciu procentach składają się z wody, a w dwudziestu – z całego bogactwa witamin i minerałów. Przy stosowaniu diety czereśniowej warto jednak pamiętać o tym, aby ją urozmaicić – szczególnie innymi niskokalorycznymi produktami. Dominacja jednego składnika może nam bowiem przynieść więcej złego, niż dobrego. Na przykład – zamiast pomagać w osiągnięciu pożądanej wagi – przyczynić się tylko do problemów żołądkowych.

Zapewne zastanawiacie się, czy dieta czereśniowa na pewno będzie dietą odchudzającą? Tak, z całą pewnością można tak powiedzieć. Jak już wspomniałem, owoce te – chociaż są bardzo słodkie – w ogóle nie są tuczące i to pomimo dość sporej ilości kalorii. Tak się składa, że zawierają one sporą liczbę pektyn, które nie tylko wspomagają odchudzanie, ale także redukują poziom cholesterolu, niejako „wyłapując” jego cząsteczki, a co za tym idzie – niwelują ryzyko powstawania chorób układu sercowo-naczyniowego. Plusem czereśni jest również to, iż są one bezpieczne dla diabetyków, a to ze względu na ich niski indeks glikemiczny.

Widać więc wyraźnie, że te słodkie owoce to prawdziwa bomba zdrowotna. Jak zatem w racjonalny sposób ułożyć taką dietę czereśniową, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i szczupłą sylwetką? Zapraszam do dalszej lektury. Warto wiedzieć, iż dieta czereśniowa – podobnie jak i inne diety owocowe lub wszystkie inne oparte na dominacji jednego składnika – niesie za sobą ryzyko niedostarczenia organizmowi odpowiednich dla niego składników odżywczych, które są niezbędne do jego funkcjonowania. Dlatego też nie należy stosować takiej diety przez okres dłuższy niż cztery dni.

Gdy już ustalimy dietę, warto, abyśmy wystrzegali się pewnych błędów. Po pierwsze, nie wolno czereśni popijać żadnymi płynami – a w szczególności zaś mlekiem ani wodą. Taki zestaw prowadzi bowiem do niezwykle uciążliwych problemów żołądkowych – najczęstszym efektem jest biegunka lub inne problemy żołądkowo-jelitowe. Nie należy także spożywać czereśni przed posiłkiem, a szczególnie zaś ciężkostrawnym, zawierającym w sobie dla przykładu mięso. Owoce te bowiem utrudniają proces trawienia podobnych składników pokarmowych. Na koniec – czereśnie nie są niestety przeznaczone dla osób z wrażliwym żołądkiem lub chorobą wrzodową. Surowe czereśnie bowiem bardzo długo potrafią zalegać w żołądku.

Unikając jednak tych błędów, należy stosować dietę czereśniową, gdyż naprawdę potrafi się ona przyczynić do utraty wagi i osiągnięcia przez nas wymarzonej sylwetki tudzież doskonałego zdrowia. Owoce też są niezwykle cenne w leczeniu anemii, ze względu na zawartą w nich moc witamin i minerałów. Jak już jednak wspomniałem, nie wolno stosować diety tylko i wyłącznie czereśniowej. Prowadzi to bowiem do rozmaitych komplikacji żołądkowych, a przecież zawsze jest lepiej tego uniknąć. Gdy jednak czereśnie stanowią urozmaicenie do innych, stosowanych przez nas niskokalorycznych produktów, wówczas mogą stanowić doskonałe źródło energii i wydatnie pomóc w utracie wagi. Zawierają bowiem witaminy A, C, K i P, zapobiegające anemii i wzmacniające ściany naczyń krwionośnych oraz cały szereg witamin z grupy B, leczące schorzenia układu moczowego poprzez – między innymi – rozpuszczanie kamieni w nerkach, zmniejszanie ilości kwasu moczowego we krwi oraz obniżające poziom „złego” cholesterolu. Czereśnie mają też w sobie całą gamę minerałów, takich jak cynk, selen i żelazo, wzmacniające system immunologiczny organizmu, jod stymulujący produkcję hormonów tarczycy, potas i magnez wzmacniające układ krwionośny oraz fosfor i wapń wzmacniające nasze kości. Ponadto, czereśnie bogate są też w pektyny, oczyszczające jelita i regulujące funkcjonowanie naszego układu pokarmowego, flawonoidy, spowalniające proces starzenia poprzez neutralizację wolnych rodników oraz kwas elagowy, chroniący przed nowotworami. W ogonkach czereśni znajdują się natomiast garbniki, które sprzyjają leczeniu infekcji dróg moczowych i układu oddechowego. Jak więc widać, czereśnie to prawdziwe bomby witaminowe.

Warto tu wspomnieć o efektach diety czereśniowej, które prezentują się niezwykle zachęcająco. Dieta czereśniowa oczyszcza organizm z toksyn, oczyszcza jelito ze złogów i usprawnia jego perystaltykę, wzmacnia układ odpornościowy, dostarcza skórze jędrności oraz wzmacnia cebulki włosowe.

Teraz czas na przykładowy rozkład posiłków podczas diety czereśniowej. A zatem, na śniadanie przygotować można pożywny i dietetyczny omlet z otrębami owsianymi – oczywiście z dodatkiem czereśni. Na obiad – warto pomyśleć o dietetycznych, twarogowych knedlach z czereśniami. Albo o zupie czereśniowej z dodatkiem cytryny i goździków. Natomiast na kolację – doskonałym wyborem będzie sałatka z czereśniami, serem ricotta i chili w polewie z czereśniowego winegretu. Smacznie i – co najważniejsze – zdrowo.

Na koniec warto jeszcze podać kilka niezbędnych i na pewno ciekawych danych. Wartość energetyczna stu gramów czereśni to sześćdziesiąt trzy kilokalorie. Czereśnie zawierają następujące witaminy: A, B6, C, K, kwas foliowy, niacynę, ryboflawinę i tiaminę, a także następujące minerały: cynk, fosfor, magnes, potas, wapń i żelazo.

Jak więc widać, dieta czereśniowa – pod warunkiem, że stosowana mądrze i z rozwagą – jest niezwykle zdrowa i niesie za sobą wiele dobrego dla kondycji naszego organizmu. Warto więc ją wypróbować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here